Szekció hírek

ÖSSZEFOGLALÓ A FOGYASZTÓVÉDELMI ELVEK ALKALMAZÁSÁRÓL SZÓLÓ 9/2020. (VII.14.) SZÁMÚ MNB AJÁNLÁSRÓL

 

 

Új fogyasztóvédelmi ajánlás: a 9/2020. (VII.14.) számú MNB ajánlás a pénzügyi szervezetek számára a fogyasztóvédelmi elvek alkalmazásáról, amelynek rendelkezései részben 2020. szeptember 1-től, részben 2021. január 1-től hatályosak

 

Eredetileg 2020. április 1-től tervezte az MNB az Új fogyasztóvédelmi ajánlás bevezetését, amely részben a kialakult helyzet, részben az érdekképviseleti szervezetekkel történt egyeztetések okán halasztódott.

 

Az Új fogyasztóvédelmi ajánlás tovább bővítette, konkretizálta, illetve finomította a felügyeleti célkitűzéseket az elmúlt évek tapasztalataira, az MNB 2020-2025-ös stratégiájára, valamint a digitalizációs igényekre és törekvésekre alapítottan. Az Új fogyasztóvédelmi ajánlás utal arra, hogy a fogyasztóvédelem kiemelt fókuszként került megjelölésre a felügyeleti stratégiában, illetve különös gondot fordít az MNB a fogyasztók gazdasági érdekeinek, mint például a tájékozódáshoz való joguk védelmére, és bátorít minden edukációra irányuló kezdeményezést a pénzügyi tudatosság fejlesztése és a fogyasztói jogok tudatosítása területén.

 

Az MNB által megfogalmazott célkitűzések olyan hívószavakkal gazdagodtak, mint a tisztességes bánásmód, a határon átnyúló tevékenységet folytató pénzügyi szervezetek speciális kockázatainak csökkentése, valamint a sérülékenyebb fogyasztói csoportok védelme, ideértve az ösztönzési rendszerek anomáliáinak kezelését, illetve az érdekkonfliktusok, összeférhetetlenségek kiküszöbölését.

 

Az Új fogyasztóvédelmi ajánlás a Régi fogyasztóvédelmi ajánláshoz képest a következő témákban egészült ki rendelkezésekkel (elvárásokkal, illetve előremutató, jó gyakorlatnak tartott iránymutatásokkal):

  • szerződési feltétel módosításának megfelelő kommunikációja;
  • tervezett és ad-hoc szolgáltatáskiesés tekintetében elvárt tájékoztatás formája és tartalma;
  • szerződéses dokumentumok elektronikus rendelkezésre bocsátás / folyamatos elérhetőségének biztosítása különösen az elektronikusan kötött szerződések esetében (hatályos: 2021.01.01.);
  • az akciókról szóló kereskedelmi kommunikációval szemben megfogalmazott elvárások pontosítása;
  • lehetőség biztosítása arra, hogy a fogyasztó áttérjen digitális ügyintézésre;
  • általános tájékoztató kialakítása az örökösök részére, meghatározott esetekben a kapcsolatfelvétel lehetőség szerinti kezdeményezése;
  • panaszválaszok esetében a jogorvoslati tájékoztató kiegészítése arról, hogy a PBT mely esetekben hozhat kötelezést tartalmazó határozatot;
  • a kötelező tájékoztatások esetében a díj és költség érvényesítés tilalma;
  • ÁSZF kialakításával és módosításával kapcsolatban megfogalmazott általános elvek pontosítása, kiegészítése;
  • az elállás / felmondás nem lehet komplikáltabb a szerződéskötési folyamatnál;
  • elektronikus szerződéskötés, információközlés és kapcsolattartás tekintetében megfogalmazott elvárások – pl. szerződéses feltételek elérhetősége, kereshetősége a honlapon; fogyasztók ösztönzése a szükséges dokumentumok megismerésére; a szerződéskötési folyamattal kapcsolatos kritériumok; elektronikus elállási, felmondási lehetőség (hatályos: 2021.01.01.);
  • tisztességes bánásmód, magas szintű etikai követelményeknek való megfelelés biztosítása;
  • az ajánlás alkalmazásának lehetőség szerinti kiterjesztése az egyéni vállalkozókra, mezőgazdasági őstermelőkre és társasházi közösségekre;
  • termékspecifikus meghatalmazási minta kialakítása és közzététele.

Közelgő események

2024 ápr. 25.
09:00 - 13:00
Gyakorlati szeminárium - Ágazatfüggetlen
2024 ápr. 25.
16:30 - 17:00
BEMSZ Délután április
2024 ápr. 30.
16:30
Közszféra Állandó Bizottság online ülése
2024 máj. 07.
09:00 - 13:00
Gyakorlati szeminárium - Ágazatfüggetlen
2024 máj. 15.
14:00 - 16:00
Minikonferencia
2024 máj. 15.
16:00
BEMSZ Közgyűlés
2024 máj. 16.
09:00 - 13:00
Gyakorlati szeminárium - Ágazatfüggetlen

Partnereink