Beszámoló az IIA 2020. évi globális konferenciájáról – Kollár Róbert tollából

A megváltozott körülmények hatására az IIA Global képviselői az idei konferenciát online tartották. A kivitelezés példátlan volt, rengeteg érdekes -és aktuális témájú előadást hallhattunk remek előadóktól. A beszámoló bővebben Kollár Róbert elnökségi tag kollégánktól:

Fura időket élünk. Hónapról hónapra olyan változásokat tapasztalunk a mindennapi életben és az üzleti-szakmai életben is, amiket korábban el sem tudtunk képzelni. Amikor tavaly ősszel pár BEMSZ-es kollégával részt vettünk az ECIIA éves konferenciáján Luxemburgban, az IIA Global képviselői még gőzerővel hirdették a következő IIA konferenciát, melynek eredeti időpontja 2020 július lett volna, a helyszínt pedig a napfényes Miamiban képzelték el a szervezők.

 

 

Teltek múltak a hetek, hónapok, berobbant a koronavírus az életünkbe és a tavasz vége felé arról érkeztek a hírek, hogy júliusról novemberre tették át a konferencia időpontját.  Ekkor még úgy volt, hogy a személyes részvétel mellett lesz online részvételre is lehetőség. Aztán ez is változott és a nyár végére már a teljesen online módon meghirdetett konferenciáról szóltak a hírek.

Munkáltatóm támogatásának köszönhetően lehetőségem nyílt, hogy résztvevőként megnézhessem miképpen tud az IIA megszervezni egy ilyen nagyszabású, globális rendezvényt teljes mértékben a virtuális térben.

Korábban BEMSZ elnökként volt lehetőségem két globális konferencián is részt venni, melyeket Bostonban és New Yorkban tartottak körülbelül 3000 résztvevővel.  Nagyon kíváncsi voltam tehát, hogy miképpen lehet egy ilyen nemzetközi konferenciát megszervezni a virtuális térben.  Különösképpen érdekes volt belegondolni, hogy az időeltolódás hogyan fog hatni a globális részvételre, hiszen a résztvevők Szingapúrtól Los Angeles-ig követték figyelemmel a keleti-parti idő szerint 8:30-18:00 között megszervezett eseményt.

Már a bejelentkezés is nagyon pozitív élményt nyújtott, hiszen az elküldött linkről belépve a következő virtuális lobby fogadott:

 

 

Innen lehetett belépni az előadások színhelyére a virtuális előadóterembe, de innen lehetett online látogatást tenni a támogatók pavilonjaiba vagy chat beszélgetést folytatni más résztvevőkkel.

A virtuális megoldás annyiban korlátozta be a szervezőket, hogy a plenáris előadás mellett a szekció-előadásokat nem a megszokott 6-7 témában nyújtották, hanem egyszerre „csak” 4 szekció közül lehetett választani.

Az előadások alatt videón lehetett követni az előadókat, külön képernyőn lehetett olvasni a prezentációk oldalait és még egy képernyő állt rendelkezésre a kérdések feltevésére. Ezek között pedig tetszőlegesen lehetett lépkedni, valamelyiket kinagyítani.

A beköszönésből megtudhattuk, hogy 79 országból 1300 fölötti résztvevő regisztrált az eseményre.

A konferencia nyitó előadását Seth Mattison tartotta meg. Ő egy USA szerte ismert munkaerő-piaci szakértő, és arról beszélt, hogy miképpen lehet egy virtuális munkakörnyezetben biztosítani a különböző korosztályok motiváltságát. Az ő receptje az volt, hogy fontos a pszichológiai biztonság, a csapatba tartozás érzése, valamint a vezetők részéről a hibák tolerálása. Előadása végén azt üzente számunkra, hogy az audit vezetőknek most még sokkal jobban kell támogatnia a kollégákat a hatékonyabb munkavégzés érdekében.

A nap szekcióelőadásai minden igényt kielégítő választékot biztosítottak. Volt szó az audit jelentések innovatív megközelítéséről, hatékonyabb erőforrás felhasználásról, digitális eszközök felhasználásáról az ellenőrzési munka során. Hallottunk az agilis ellenőrzés bevezetéséről, tehetség-menedzsmentről és az adatelemzés kezdeti lépéseiről.

Nekem a jelentéskészítések kapcsán nagyon tetszett az a megközelítés, hogy minden esetben figyelembe kell venni a jelentéseket kapó vezetők igényeit. Az, hogy a jelentéseket egyre inkább mobil-eszközökre optimalizálják, szinte teljesen egyértelműnek látszik, de egyre nagyobb teret nyer a videó-jelentések készítése is. Agilitás kapcsán kiemelték, hogy egyre fontosabb az észrevételek azonnali továbbítása, nem szabad a jelentésírást a munka végére hagyni, érdemes folyamatosan kommunikálni az auditált területekkel.

Az első napot Kevin Mitnick, híres etikus hakcer előadása zárta, aki példákkal illusztrálta, hogy milyen könnyen feltörhető bármelyik cég fizikai vagy IT biztonsági rendszere. Kiemelte, hogy a leghatékonyabb védekezés nem a technikai felkészültségen, hanem a kollégák oktatásán, kockázat-tudatosságán és éberségén múlik.

 

A keddi napot Dan Heath többszörös New York Times bestseller író és motivációs tréner előadásával indítottuk, ami változáskezelésről szólt egy olyan környezetben ahol maga az üzleti és társadalmi környezet is nagyon intenzíven változik.  Az előadó tippjei a következők voltak.

1, Vedd körül magad motivált emberekkel és egyesítsd az energiáikat

2, Vedd észre a problémákra utaló jeleket és lépj időben

3, Találd meg az esetleges fordulópontokat

4, Vedd észre amikor sikeresen veszi a csapat az akadályokat és ismerd el a teljesítményt

 

A nap további része szekcióelőadásokat tartalmazott. Hallhattunk SQL adatelemzési technikákról, RPA-ról, Cybersecurity kérdésekről és a COVID következtében bekövetkező ellenőrzési fókuszpont változásokról. Soft-skillek terén hallhattunk befolyásolási technikákról, szervezeti kultúrák ellenőrzéséről illetve arról hogy audit vezetőként hogyan építhetjük karrierünket és juthatunk el a felsővezetés szintjére. 

Számomra talán a legérdekesebb téma a holland IIA által kidolgozott audit érettségi modell automatizálását szolgáló rendszer bemutatása volt, mely követi az IIA által nemrégiben kiadott érettségi modell követelményeit és minden egyes szervezetnél egy érettségi szintet számít ki, majd azt az elérni kívánt szinthez hasonlítja és javaslatokat tesz a szükséges lépéseket illetően.

A nap záró előadását egy sokrésztvevős kerekasztal-beszélgetés zárta Paul Sobel, a COSO jelenlegi vezetőjének moderálásával, ahol a fenntarthatóság és az audit kapcsolatát elemezték a meghívottak.

 

Az utolsó napra szokás szerint két záró előadás maradt, igazi nagyágyúk tolmácsolásában. Az első előadó Jason Silva, Emmy díjas TV személyiség és jövőkutató volt, aki a különböző új technológiák életünkre való hatásait és az emberiség fejlődési lehetőségeit boncolgatta az elkövetkező években, évtizedekben. Érdekes volt hallgatni, hogy milyen változásokat hozhat számunkra a géntechnológia, a robotika és az ember fizikai, szellemi képességeink technológiai eszközökkel történő megsokszorozása.

Kitekintésében időről időre visszatért arra a kérdésre, hogy ezeket az új kihívásokat hogyan lesz képes a belső ellenőrzés lekövetni.

 

A záró előadás során Kindra Hall a történetmesélésről és annak a belső ellenőrök számára való hasznosításáról beszélt. Mindenki számára világossá tette, hogy a tartalmon túl (Mit?) a prezentáció módja (Hogyan?) is kulcsfontosságú ahhoz, hogy üzeneteinket célba juttassuk és sikeresen meggyőzzük hallgatóságunkat mondandónk fontosságáról.

 

Nagy várakozással tekintettem ez elé a 3 nap elé és a végén örömmel nyugtáztam, hogy ez alkalommal is sikerült úgy felállnom a székből, hogy ismét sok hasznosat hallottam. Büszke voltam rá, hogy a szakma amivel foglalkozom mennyi érdekes dolgot tartogat a számomra az elkövetkező években is. Ismét jó érzés volt a tudat, hogy Belső Ellenőr vagyok.

 

Kollár Róbert
BEMSZ elnökségi tag
Head of Audit Department
Internal Audit Directorate
K&H Bank Zrt.

Közelgő események

2024 ápr. 25.
09:00 - 13:00
Gyakorlati szeminárium - Ágazatfüggetlen
2024 ápr. 25.
16:30 - 17:00
BEMSZ Délután április
2024 ápr. 30.
16:30
Közszféra Állandó Bizottság online ülése
2024 máj. 07.
09:00 - 13:00
Gyakorlati szeminárium - Ágazatfüggetlen
2024 máj. 15.
14:00 - 16:00
Minikonferencia
2024 máj. 15.
16:00
BEMSZ Közgyűlés
2024 máj. 16.
09:00 - 13:00
Gyakorlati szeminárium - Ágazatfüggetlen

Partnereink