ÖSSZEFOGLALÓ A FOGYASZTÓVÉDELMI ELVEK ALKALMAZÁSÁRÓL SZÓLÓ 9/2020. (VII.14.) SZÁMÚ MNB AJÁNLÁSRÓL
Új fogyasztóvédelmi ajánlás: a 9/2020. (VII.14.) számú MNB ajánlás a pénzügyi szervezetek számára a fogyasztóvédelmi elvek alkalmazásáról, amelynek rendelkezései részben 2020. szeptember 1-től, részben 2021. január 1-től hatályosak
Eredetileg 2020. április 1-től tervezte az MNB az Új fogyasztóvédelmi ajánlás bevezetését, amely részben a kialakult helyzet, részben az érdekképviseleti szervezetekkel történt egyeztetések okán halasztódott.
Az Új fogyasztóvédelmi ajánlás tovább bővítette, konkretizálta, illetve finomította a felügyeleti célkitűzéseket az elmúlt évek tapasztalataira, az MNB 2020-2025-ös stratégiájára, valamint a digitalizációs igényekre és törekvésekre alapítottan. Az Új fogyasztóvédelmi ajánlás utal arra, hogy a fogyasztóvédelem kiemelt fókuszként került megjelölésre a felügyeleti stratégiában, illetve különös gondot fordít az MNB a fogyasztók gazdasági érdekeinek, mint például a tájékozódáshoz való joguk védelmére, és bátorít minden edukációra irányuló kezdeményezést a pénzügyi tudatosság fejlesztése és a fogyasztói jogok tudatosítása területén.
Az MNB által megfogalmazott célkitűzések olyan hívószavakkal gazdagodtak, mint a tisztességes bánásmód, a határon átnyúló tevékenységet folytató pénzügyi szervezetek speciális kockázatainak csökkentése, valamint a sérülékenyebb fogyasztói csoportok védelme, ideértve az ösztönzési rendszerek anomáliáinak kezelését, illetve az érdekkonfliktusok, összeférhetetlenségek kiküszöbölését.
Az Új fogyasztóvédelmi ajánlás a Régi fogyasztóvédelmi ajánláshoz képest a következő témákban egészült ki rendelkezésekkel (elvárásokkal, illetve előremutató, jó gyakorlatnak tartott iránymutatásokkal):
- szerződési feltétel módosításának megfelelő kommunikációja;
- tervezett és ad-hoc szolgáltatáskiesés tekintetében elvárt tájékoztatás formája és tartalma;
- szerződéses dokumentumok elektronikus rendelkezésre bocsátás / folyamatos elérhetőségének biztosítása különösen az elektronikusan kötött szerződések esetében (hatályos: 2021.01.01.);
- az akciókról szóló kereskedelmi kommunikációval szemben megfogalmazott elvárások pontosítása;
- lehetőség biztosítása arra, hogy a fogyasztó áttérjen digitális ügyintézésre;
- általános tájékoztató kialakítása az örökösök részére, meghatározott esetekben a kapcsolatfelvétel lehetőség szerinti kezdeményezése;
- panaszválaszok esetében a jogorvoslati tájékoztató kiegészítése arról, hogy a PBT mely esetekben hozhat kötelezést tartalmazó határozatot;
- a kötelező tájékoztatások esetében a díj és költség érvényesítés tilalma;
- ÁSZF kialakításával és módosításával kapcsolatban megfogalmazott általános elvek pontosítása, kiegészítése;
- az elállás / felmondás nem lehet komplikáltabb a szerződéskötési folyamatnál;
- elektronikus szerződéskötés, információközlés és kapcsolattartás tekintetében megfogalmazott elvárások – pl. szerződéses feltételek elérhetősége, kereshetősége a honlapon; fogyasztók ösztönzése a szükséges dokumentumok megismerésére; a szerződéskötési folyamattal kapcsolatos kritériumok; elektronikus elállási, felmondási lehetőség (hatályos: 2021.01.01.);
- tisztességes bánásmód, magas szintű etikai követelményeknek való megfelelés biztosítása;
- az ajánlás alkalmazásának lehetőség szerinti kiterjesztése az egyéni vállalkozókra, mezőgazdasági őstermelőkre és társasházi közösségekre;
- termékspecifikus meghatalmazási minta kialakítása és közzététele.